Decyzja ZUS/KRUS o obowiązku zwrotu nienależnego świadczenia nie później niż w ciągu 5 lat

Decyzja o obowiązku zwrotu nienależnego świadczenia z ubezpieczeń społecznych nie będzie mogła zostać wydana później niż w terminie 5 lat od ostatniego dnia okresu, za który pobrano nienależne świadczenie.

To główne założenie ustawy z dnia 6 października 2016 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, którą 21 listopada 2016 r. podpisał Prezydent.

Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada na osobę, która pobrała nienależne świadczenie z ubezpieczeń społecznych, obowiązek jego zwrotu wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie. Przy czym, nie można żądać zwrotu kwot nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych za okres dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy, jeżeli osoba pobierająca świadczenia zawiadomiła organ wypłacający świadczenia o zajściu okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty, a mimo to świadczenia były nadal wypłacane, a w pozostałych przypadkach – za okres dłuższy niż ostatnie 3 lata.

Obowiązujące przepisy, wskazując okres, za jaki można żądać zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, nie określają jednak terminu, po upływie którego organ rentowy nie może domagać się zwrotu tego świadczenia. Co prawda, ustawodawca przyjął 10-letni okres przedawnienia dla dochodzenia roszczeń z tytułu nienależnie pobranych świadczeń, lecz bieg tego terminu liczy się od dnia uprawomocnienia się decyzji zobowiązującej do zwrotu należności.

Ustawa zmieniająca wprowadza termin na wydanie przez organ rentowy decyzji o obowiązku zwrotu nienależnego świadczenia z ubezpieczeń społecznych. Decyzja ta nie będzie mogła zostać wydana później niż w terminie 5 lat od ostatniego dnia okresu, za który pobrano nienależne świadczenie.

Zmiana dotyczyć będzie nie tylko Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ale również Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Aktualności

Minimalna stawka godzinowa
Sejm uchwalił ustawę o minimalnej stawce godzinowej za pracę na umowę zlecenie oraz w ramach samozatrudnienia. Zmiany od 01.01.2017 roku.

Więcej informacji

Nowe formularze pełnomocnictw ogólnych
Od 1 lipca 2016 r. w prawie podatkowym rozpocznie funkcjonowanie instytucja pełnomocnictwa ogólnego. Ma to na celu uproszczenie sposobu kontaktów podatników, płatników oraz inkasentów z administracją podatkową.

Więcej informacji

 
Podstrony:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23 
 

 




46-100 Namysłów, ul. Oleśnicka 13a
tel. (+48) 77 550 69 33
tel. kom. (+48) 602 481 908
e-mail: biuro@opoltax.pl



Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.
Więcej informacji w polityce prywatności.
 Realizacja: new4mat.com Sp. z o.o.
ADMINISTRACJA